Auto histiorie

WAT HEEFT TONY MET AUTO’S?

Nogal veel. Mijn eerste woordjes waren niet, zoals bij de meeste, papa en/of mama, maar auto. Altijd was ik met autootjes aan het spelen. Eerst allerlei soorten auto’s door elkaar. Daarna auto’s die steeds dezelfde afmetingen hadden. De zogenaamde “matchbox” auto’s had in mijn speel periode echt honderden. Ik kon me uren vermaken met deze miniatuurtjes.

Nog voor de pubertijd had ik al achter het stuur gezeten van een “echte” auto. Ik mocht de auto van mijn vader in/uit de garage rijden. Soms ging het goed, soms wat minder. Ach een sloop autootje kan je niet veel aan vernagelen.
In de leeftijd van 18 jaar heb ik snel mijn rijbewijs gehaald (bij mijn vader), en kocht mijn eerste auto.

 

DE AUTO’S

Door de jaren heen zijn er toch al heel wat auto’s voorbij gekomen. In den beginnen met LOW-budget auto’s. Later degelijker, en de laatste 10 jaar steeds hagel nieuwe.  In 1990 kocht ik mijn allereerste auto. Een blauwe Ford Taunus 2.4l Ghia. Een zuipbak die me letterlijk arm reed. We noemde deze auto dan ook de “Limo”. Met deze auto heb ik ook de eerste schade gereden. De Ford werd bijna total-loss gereden in Duitsland op een vroege, koude ochtend op 22 februari 1991. Voor, achter en zijkant had schade opgelopen van een domme slip partij. De auto weer opgelapt, en nog een jaartje verder mee door gereden. Op een gegeven moment, was het toch het einde van de “Limo”. Tja dienstplichtig, geen rijk leven, dus samen met Ome Jan hebben we toen de Kadett City uit 1979 kocht.

“Willy”. Zo heette deze Opel. Wil ie wel, of wil ie niet starten. Maar dat opeltje heeft me altijd overal heen gebracht waar we maar wilden. Maar ook het Opeltje had geen lang leven in het verschiet. Dus weer niets in het bezit….Maar we kochten een brommertje om door te sparen voor een fatsoenlijke auto. We kochten de Kadett LS 1.2 van Ome Ad. Ik was tweede eigenaar en zo trots op mijn “nieuwe auto”. Jaren van plezier gingen er voorbij met dit legergroene Kadettje uit 1984. Niet stuk te krijgen, althans de motor. Verder was het in 1994 een heel eind over en viel het doek voor de Opel Kadett 1.2 LS

Volvo 440 GL, op LPG. Dat werd de volgende. We hadden een mooie op het oog en die hebben we dan ook aangeschaft. We hebben jaren plezier gehad met deze Volvo. De veilige zweed deed het altijd, en reed heerlijk. Tot….tot 17 juli 1998….Een zwaar ongeluk. Resultaat 2 auto’s total-loss. Waaronder mijn oude trouwe 440. Gelukkig zelf ongedeerd, maar het heeft me veel pijn gedaan. Door de veiligheid kwam er een waardige opvolger. Wederom een Volvo 440 GL. Alleen een nieuwer model (1995), weinig kilometers en alle luxe. Helaas heeft deze Volvo in 1999 letterlijk de geest gegeven. Blok in de soep, kleppen verbrand, alles stuk…Balen als een stekker ben ik de Volvo gaan inruilen op een……………

EERSTE NIEUWE

Citroën Xsara VTS 2.0

Een Bom op wielen, een wolf in schaapskleren, een heerlijk snelle auto. Een heerlijk…..dure auto. De auto kostte tweeenvijftigduizend Nederlandse Guldens in 1999. Maar toch hebben we deze Xsara gekocht. Wat was ik blij. Een hagelnieuwe auto, voor het eerst in mijn leven had ik iets wat ik altijd wilde. Maar ik had het virus te pakken, en al snel moest de Xsara plaats maken voor mijn droom:

CABRIO

 

In 2001 kocht ik mijn droom, altijd wilde ik een nieuwe cabriolet kopen. In dit jaar kocht ik hem. Git Zwart, Lichtmetaal, en SPORT op het kenteken. De Renault Megane Cabriolet 1.6i Sport. Wat is dit heerlijk , een echte cabrio. Al snel begon het club leventje met deze cabrio. We vonden op internet de Renault Cabrio club, genaamd Cabriault. Hier ben ik twee jaar aktief lid geweest en bezocht vele leuke tourritten in België en Nederland. Inderdaad twee jaar, want in 2003 was mijn vrouw zwanger, en dat gaat niet passen in de cabrio. Dus afscheid genomen van deze “droom” auto en de familie-car kwam naar Someren eind.

 

 

 

 

FAMILIE AUTO

Het werd tijd voor een grote auto, waar alles met gemak in ging. Tja maar wat? a lang op internet zoeken zag ik de buurman zijn Peugeot 307 break staan. Dat ziet er leuk uit, dacht ik zo. Nog eens op internet zoeken, de centen nog eens tellen, en toch maar eens naar een dealer. De deal was snel rond. Een zilver-grijze Peugeot 307 SW 1.6 16v werd mijn bezit. Wow….heerlijk, een glazen dak, heel veel ruimte, en alle luxe wat je maar in een auto wilt. In 2003 was ik weer even koning te rijk. Even, want na een paar maanden was de lol er voor mij alweer vanaf. De Peug liet me diverse malen staan. Storing op storing, ellende na ellende. Een maandag-morgen auto is mij afgeleverd. Steeds weer naar de dealer, ik werd het echt beu. Ik heb dan ook in 2006 de Peugeot in geruild op mijn, wederom, droom auto. Witte wijzer platen, Sport stoelen, Italiaans, ik had weer een auto die me echt aansprak.

 

GP

In 2006 kocht ik een Fiat Grande Punto 1.4 16v Sport. Das lekker een mond vol, en met zo’n auto stond je ook met je mond vol tanden. Wat hier allemaal op en aan zit, ongelovelijk. Van Cruise control, tot regensensor, van parkeer senoren tot hifi installatie. Echt alles. Ook de buitenkant. Dikke 17″ wielen, skirts, spoilers, ik werd bijna kind. Zo blij….Nu weten jullie ook waar dat GPC gevoel van komt. Ik ben snel een club gaan zoeken zoals vroeger bij Cabriault. Ik vond GPC, en werd al snel eigenaal van GPC. In 2007 werd ik voorzitter van deze Fiat club. Allemaal dankzij deze auto. Veel nieuwe vrienden leren kennen, die hetzelfde voelen als ik. Veel emotie en liefde voor de GP………………….

 

 GP (deel 2)

 

5 september is weer een dag om in de boeken te schrijven. Ik koop men tweede Grande Punto Sport. Eindelijk heb ik mijn Witte Fiat met het welbekende Skydome dak. Als klapper ook nog eens een turbo motor. Standaard al met 120pk en 200nm, nu na een kuurtje bij SaVaLi een dikke 155 pk en dik 280nm. Met andere woorden een dijk van een auto, die gruwelijk snel is. Hopelijk heb ik met deze Grande Punto net zoveel lol en plezier als mijn vorige sport.

Nummer twee in de Familie van den Broek. Na 5 jaar en twee Panda’s verder hebben sinds oktober 2013 een twee Punto voor de deur staan. Voor Lia hebben we een Punto Evo 1.3 muti jet Dynamic+ gekocht. Nu kan ze kilometers maken met deze blauwe diesel. Iets wat we al een tijdje aan het zoeken waren hebben we met toeval gevonden en en gekocht. Haar Panda is naar een club-lid gegaan van GPC, en wij namen zijn Fiat over. Twee partijen die het zo slim hebben opgelost.